معرفی - مدیریت امور دانشجویی
معرفی
محمد افخمی اردکانی
مدیریت امور دانشجویی
مدیریت امور دانشجویی یکی از مدیریتهای زیر مجموعه معاونت دانشجویی و فرهنگی است که خود متشکل از سه زیر مجموعه امور تغذیه، امور خوابگاهها و وام دانشجویی است.
الف- در زمینه امور تغذیه، رویکرد دانشگاه اردکان بهگونهای بوده است که:
• از کادر مجرب تغذیه استفاده کند.
• قراردادهای امور تغذیه با پیمانکار سلف را یک ساله منعقد نموده و تقریباً همه روزه مدیریت دانشجویی و یا کارشناس تغذیه بر این مجموعه نظارت کنند.
• به خواست و ذائقه دانشجو در حد امکان احترام بگذارد، در این زمینه تا جاییکه امکان داشته امور تغذیه با شورای صنفی همکاری نموده است.
• با وجود رشد بیرویه مواد اولیه، نرخ غذا متناسب با تعرفه سازمان صندوق رفاه دانشجویی بوده است. در باب کیفیت و کمیت غذا تا جاییکه امکانی وجود داشته این حوزه همواره انعطاف به خرج داده و به سلیقه دانشجو در تغییر نوع منو و زمان توزیع غذا اهمیت داده است.
ب- در زمینه خوابگاه، لازم به ذکر است که دانشگاه اردکان در شرایط فعلی سه مجموعه خوابگاهی قابل استفاده با نامهای (خوابگاه پیام نور، فرهنگ و باغ درخشان) و دو مجموعه خوابگاهی در حال تعمیر یا تغییر کاربری با نامهای (اردشیری و روانشناسی) دارد. حوزه معاونت دانشجویی افتخار دارد به اطلاع برساند که با وجود رشد تعرفه اجاره بهای خوابگاهی که از طرف صندوق رفاه ابلاغ گرید، این دانشگاه کمترین میزان اجاره بها را برای دانشجویان خود در نظر گرفت. همچنین حوزه معاونت دانشجویی سعی دارد در سال تحصیلی جاری تا حد امکان متناسب با ساخت استاندارد خوابگاهایی چون فرهنگ و باغ درخشان، امکانات رفاهی را نیز افزایش دهد
ردیف | نام خوابگاه | تعداد افراد ساکن | سالن مطالعه | نمازخانه و سالن تلویزیون |
---|---|---|---|---|
1 | باغ درخشان | 392 | 2 | 1 |
2 | فرهنگ | 384 | 2 | 2 |
3 | پیام نور | 244 | 2 | 1 |
4 | مجموع | 1020 | 6 | 4 |
علاوه بر این در راستای نظام و قوام بیشتر امور خوابگاهی دو اقدام بسیار مهم صورت گرفته است:
1- تدوین شیوهنامه انضباطی و مقررات عمومی خوابگاه که تقریباً همه موارد لازم جهت رساندن فضای خوابگاهی به استاندارد لازم، از قبیل:
• شناخت وظایف دانشجو، سرپرست، تاسیسات و خدمه
• خط قرمزهای امور خوابگاهی
• احترام متقابل ساکنین خوابگاه
• چگونگی اداره خوابگاه و مقررات آن در این شیوه نامه دیده شده است.
2- راه اندازی سامانه حضور غیاب و پیامکی.
ج- در ارتباط با امور وام دانشجویی نیز خانم پورعاصی مسئولیت اعطای وام و مقولات مرتبط با آن را دارد.
شرح وظایف مدیریت امور دانشجویی
• تهیه و تدوین برنامههای مختلف در زمینه امور دانشجویی
• اجرای سیاستها و خطمشیهای تعیین شده در خصوص امور رفاهی و خوابگاههای دانشجویان
• تنظیم برنامههای لازم جهت برقراری ارتباط مناسب بین اساتید و دانشجویان
• برنامهریزی جهت اسکان دانشجویان و تنظیم ضوابط آن و همچنین تأمین و اداره خوابگاههای دانشجویی و مراقبت در مسائل انضباطی آنها
• انجام خدمات مربوط به ارائه کمکهای مالی و وامهای دانشجویی به دانشجویان واجد شرایط
• انجام امور مربوط به تسویه حساب وامهای صندوق رفاه دانشجویان
• نظارت و هماهنگی در کلیه امور دانشجویی دانشکدهها و گروههای آموزشی
• نظارت بر حسن اداره سلف سرویس و خوابگاههای دانشجویی از لحاظ کیفیت و کمیت، تغذیه و بهداشت محیط
• برنامهریزی جهت به کارگیری دانشجویان در امور مختلف
• برنامهریزی در جهت استفاده مطلوب از اوقات فراغت دانشجویان و سالمسازی جسم و روح آنها
• نظارت بر انجام امور مشاوره و ارائه راهنماییهای لازم در زمینههای تحصیلی، شغلی و شخصی به دانشجویان
• انعکاس نظرات و پیشنهادات دانشجویان به مقامات مسئول دانشگاه
• بررسی نیازهای پرسنلی، تدارکاتی و تجهیزاتی واحدهای تابعه و انعکاس به مراجع ذیربط دانشگاه و یا سایر مراجع
• انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق